Škoda 24Tr Irisbus a 24TrBT Irisbus Citelis
Škoda 24Tr a 24TrBT
Škoda 24Tr Irisbus je model nízkopodlažního trolejbusu, který je vyráběn od roku 2003 se Škodováckou elektrickou výzbrojí a samonosnou karoserií Irisbus Iveco v plzeňském závodě Škoda.
Konstrukce
Jedná se již o čtvrtý český pokus o unifikaci autobusu s trolejbusem. Vozy 24Tr jsou tentokrát unifikovány s autobusem Irisbus Citybus 12M a jeho modernější variantou Citelis 12M.
24Tr je dvounápravový trolejbus se samonosnou karoserií. Interiér vozu je v celé délce nízkopodlažní, pouze sedačky jsou v zadní části umístěny na vyvýšeném stupínku. Díky kneelingu (schopnost vypustit vzduch z pravé strany vypružení) lze nástupní hranu vozidla v zastávce ještě více snížit. V pravé bočnici se nacházejí troje dvoukřídlé skládací dveře, které si cestující otevírají sami (tzv. poptávkové otevírání dveří).
Elektrická výzbroj na bázi IGBT tranzistorů je umístěna v kontejnerech na střeše. Kromě klasického trolejbusu se vyrábí také verze s pomocným dieselagregátem, který umožňuje jízdu trolejbusu i tam, kde není postaveno trolejové vedení (využívá se především při objížďkách, někde ale i na pravidelných linkách).
První postavené vozy 24Tr měly karoserii odvozenou z autobusu Citybus (z varianty poháněné CNG (zemní plyn) a tedy se zesílenou střechou). Z důvodu ukončení výroby tohoto typu a jeho nahrazením modernějším autobusem Citelis, mají i trolejbusy 24Tr (vyrobené od závěru roku 2005) vozovou skříň typu „Citelis“ (označení ale zůstalo stejné).
24TrBT
V roce 2006 byl vyroben první vůz typu 24TrBT. Tento vůz (ev. č. 507) byl nasazen do provozu s cestujícími v Plzni 10. prosince téhož roku. Od ostatních vozů 24Tr se odlišuje především elektrickou výzbrojí a dále některými dalšími komponenty vozidla. Výroba dalších trolejbusů 24TrBT pokračuje nadále.
Technické parametry
Délka: 11,99 m
Šířka: 2,5 m
Výška: 3,5 m
Hmotnost: 11,5 t (bez dieselagregátu), 12, 35 t (S dieselagregátem)
Přepravní kapacita: 99
Výkon motoru: 210 kW + agregát: 100kW
Max. rychlost: 65 km/h
Provoz
Ev. číslo |
Typ |
Rok výroby |
Info |
497 | 24Tr |
12/2004 |
Do DP předán 1. 12.; v provozu od 17. 12. |
498 | 24Tr |
07/2005 |
Od 6/2006 reklama "Přesné výpalky z plechu" |
499 | 24Tr | 07/2005 |
Vyroben bez dieselagregátu, nyní doplněn |
500 | 24Tr | 07/2005 |
Vyroben bez dieselagregátu, nyní doplněn |
501 | 24Tr | 07/2005 |
Vyroben bez dieselagregátu, nyní doplněn |
502 | 24Tr | 08/2005 |
- |
503 | 24Tr | 08/2005 |
- |
504 | 24TrC |
06/2006 |
- |
505 | 24TrC |
06/2006 |
- |
506 | 24TrC |
11/2006 |
- |
507 | 24TrBT |
12/2006 |
- |
508 | 24TrC |
11/2006 |
- |
509 | 24TrC |
04/2007 |
- |
510 | 24TrC |
04/2007 |
- |
511 | 24TrC |
07/2007 |
- |
512 | 24TrC |
06/2007 |
- |
513 | 24TrBT | 09/2008 |
- |
514 | 24TrBT |
09/2008 |
- |
515 | 24TrBT | 10/2008 |
- |
516 | 24TrBT | 10/2008 |
- |